Konkurs czytelniczy klas I-III "Jaka to baśń"
Konkurs trwał przez dwa tygodnie października. Zadaniem dzieci było odczytanie zagadek zamieszczonych na planszy i zapisanie na kartce tytułów baśni. W konkursie wzięło udział ponad 30 uczniów z klas I-III.
W drodze losowania wyłoniono zwycięzców:
Klasy I:
Wiktoria Piekarska I a
Kaja Wismont I c
Patrycja Włostowska I c
Klasy II:
Martyna Mularczyk II e
Weronika Pożdał II e
Michalina Lewandowska II c
Klasy III:
Michalina Kurowska III d
Patryk Siwek III e
Marek Włodarczyk III c
Dzieci otrzymały nagrody i dyplomy.
B i b l i o t e k a p o l e c a …
W naszej bibliotece znajdują się wartościowe pozycje Gdańskiego Wydawnictwa Psychologicznego:
O kłopotach ze spaniem i jak sobie z nimi poradzić
Ted Lobby - „Joasia i wilk”
Joasię w snach goni straszny wilk. Jak jej pomóc? W tej książce rodzice, umiejętnie odwołując się do pomysłowości i możliwości dziewczynki, układają wraz z nią plan działania. Niezbędne okazuje się wiara w siebie, trochę magii i przyjaciel. Potem nieco ćwiczeń…Czy uda się pokonać strasznego wilka?
Irene Wineman Marcus - „Nocne straszydła”
Dlaczego dzieci boją się zasypiać? Skąd się biorą nocne lęki? Zgodnie z przesłaniem tej książeczki dzieci często boją się swoich „złych” myśli, które krzywdzą innych. A jeśli złe życzenia się spełnią? Lęk przybiera formę straszydeł, które krzyczą na dziecko. Po lekturze dziecko nauczy się odróżniać „złe”, ale nieszkodliwe myśli -od złych, bo szkodliwych zachowań. Wtedy też znikną nocne straszydła.
Rodziny zastępcze i adopcja
Jennifer Wilgocki, Marcia Kahn Wright - „Czas niepewności”
Dla dzieci w rodzinach zastępczych. Książka pomaga dziecku zrozumieć jego sytuacją prawną i rodzinną oraz przetrwać okres niepewności. To czas, w którym nikt nie potrafi odpowiedzieć na dręczące je pytania o przyszłość. Lektura zachęca dziecko, by pomimo to zachowało radość dzieciństwa i żyło pełnią życia.
Seria „Bezpieczne Dziecko”
Elżbieta Zubrzycka - „Powiedz komuś”
Aby zwiększyć bezpieczeństwo dziecka, trzeba pomóc mu odróżnić , co jest dobre, a co złe. Nauczyć je szacunku, wiary i zaufania do siebie. Jak z nim rozmawiać na trudne tematy? Jak spowodować, aby mówiło o sprawach, które je niepokoją? Ta książka pomoże przełamać tabu milczenia.
Marjorie White Pellegrino - „Zbyt miła”
Pierwsza lekcja asertywności. Ania nigdy nie mówi NIE, bo stara się być miła dla wszystkich. Natychmiast popada w kłopoty. O wszystkim dowiaduje się dziadek. Uczy dziewczynkę konkretnych słów, które pozwolą jej nie ustępować , a zarazem zachować dobre stosunki z dziećmi. Wkrótce ona sama i wszyscy dookoła czują się lepiej i są szczęśliwsi.
Gilles Deleuze, Catherine DePino – „Śmierdzący ser”
Książka uczy, jak bronić się przed przemocą w szkole . Guz uczepił się Aleksa; popycha go, wyzywa, zabiera pieniądze... Jak chłopiec ma sobie z nim poradzić? Kiedy pomogli mu rodzice i poćwiczył nowe zachowania, na Guza czeka wielka niespodzianka.
Elżbieta Zubrzycka - ,,Słup soli”
Instrukcja, jak powstrzymać szkolnych dręczycieli. Pojedyncze dziecko nie ma siły przeciwstawić się dręczycielowi. Ale grupa? W tym opowiadaniu chłopiec, który się boi i nie cierpi dręczenia - pod wpływem i z pomocą swojego brata - zaczyna działać.
Elżbieta Zubrzycka - ,,Czy mogę pogłaskać psa?”
Książka uczy zasady- poznaj, zanim zaufasz. Pomaga rozpoznać w psach czujące istoty, nie zawsze przyjazne. Czasem mogą być wystraszone, złe albo agresywne. Instruktażowa książeczka pomoże dzieciom i ich rodzicom ustalić zasady bezpiecznego zachowania wobec zwierząt.
Elżbieta Zubrzycka - „Nie lubię łaskotek”
Zapoznanie z prawem do mówienia NIE. Pogodna opowieść , która na przykładzie niewinnych łaskotek uczy, że dziecko ma prawo obronić się przed nieprzyjemnym / w tym także złym / dotykiem i natychmiast zwracać się o pomoc, gdyby taka sytuacja zaistniała w jego życiu.
Elżbieta Zubrzycka – „Dobre i złe sekrety”
Dlaczego dzieci milczą, kiedy im lub komuś obok dzieje się krzywda ? Kiedy sekretów należy dochowywać , a kiedy nie wolno tego robić? Dziecko nauczy się, w jakich sytuacjach nie jest się wówczas skarżypytą i trzeba koniecznie zwrócić się po pomoc do kogoś dorosłego . Ta książka ma pomóc w przełamywaniu tabu milczenia pomiędzy dzieckiem a dorosłym. Dzięki temu rodzice, nauczyciele i opiekunowie będą mogli na czas interweniować, aby ustrzec dzieci przed kłopotami, krzywdą lub nieszczęściem.
Elżbieta Zubrzycka – „Dręczyciel w klasie”
Dlaczego dręczyciel zyskuje tak bardzo silną pozycję w klasie i trudno z nim sobie poradzić? Książka porusza temat przemocy dzieci wobec dzieci. Wyjaśnia mechanizm chronienia krzywdziciela przez klasę, a tym samym bezradności nauczyciela. Pokazuje na czym polega dręczenie, kim jest dręczyciel, kim jego ofiara i co robić, żeby powstrzymać takie zachowania u dzieci.
Elżbieta Zubrzycka – „Tajemnica Michasia”
To książka o tym , że jeśli w życiu popadniesz w kłopoty i popełnisz błędy , to możesz wyciągnąć z tego wielką naukę, która pomoże stać się wspaniałym człowiekiem. Jak łatwo źle ocenić człowieka…,także tego małego, wystraszonego zmianami, które nagle pojawiły się w jego życiu. Opowieść o chłopcu , jego sekretnym przyjacielu i łańcuchu pomyłek, które jednak znajdują szczęśliwe rozwiązanie.
Okazuje się, że z najbardziej nawet zaplątanej sytuacji można znaleźć wyjście i wiele się nauczyć. Szczególnie wtedy, gdy o trudnych sprawach wszyscy rozmawiają.
Elżbieta Zubrzycka –„Jak pomyślę, tak zrobię”
Marek za chwilę ma ważny mecz. Trenuje strzały do bramki i cały czas pudłuje. Boi się, że przez niego przegrają. Dziewczyny go wyśmiewają, a koledzy będą mieli pretensje. Decyduje, że nie weźmie udziału w meczu. Czy to dobre rozwiązanie? Jak zakończy się ta historia?
Ta książka to pierwsza z cyklu książek o komunikacji: jak porozumiewać się z innymi, by rozwiązywać , a nie zaostrzać konflikty? Najpierw sprawa własnych myśli :dają siłę, wiarę w siebie czy je odbierają? Nad myślami można zapanować, można myśleć, co się chce.
Elżbieta Zubrzycka –„Po co się złościć”
Książka składa się z dwóch części: z ciekawego opowiadania i skierowanego do dzieci króciutkiego wykładu o zasadach prawidłowej komunikacji. Opowiadanie pokazuje dzieciom, skąd się bierze złość i do czego jest potrzebna. Wyjaśnia, że czasem jest ona uzasadniona
a czasem nie. Jak to odróżnić? Temu służy druga część książki, która omawia zjawisko złości, uczy jak nad nią zapanować i wyrażać w taki sposób, który nie krzywdzi nikogo.
Elżbieta Zubrzycka – „ O zajączku Filipie, który ze strachu dokonał wielkich czynów”
Oto pełna atrakcji opowieść o wielkim strachu, przyjaźni, odwadze i zrozumieniu . Z tej książeczki wynika, że warto biegać, ćwiczyć i nie bać się, nawet jeśli strach wydaje się nie do pokonania. To także pouczająca historia o urokach odkrywania wielkiego świata i o tym, że trzeba słuchać mądrych rodziców, ale przede wszystkim - wierzyć w siebie.
O wyborach i wartościach
Elżbieta Zubrzycka - „Lew. Bajka o dwóch królach”
Do spokojnej krainy, rządzonej przez starego, mądrego króla, wkracza młody lew i obietnicami bez pokrycia oraz siłą wyrzuca go z urzą. Co na to poddani? Dziecko nauczy się z tej książeczki, co jest ważniejsze : kłamstwo, siła i prawo pięści czy też uważność na innych i wzajemny szacunek.
Książki o uczuciach
Barbara Cain – Chyba jestem nieśmiały”
Większość dzieci miewa okresy nieśmiałości. Ta książka opowiada o chłopcu, który popadł właśnie w taki stan i nie śmie rozmawiać nawet
z dobrymi znajomymi. Jednak jest nadzieja – kiedy przychodzi właściwa chwila, dziecko potrafi poradzić sobie z tym uczuciem.
Rob Goldbatt – „ Pierwsza lekcja szczęścia"
Skąd się bierze szczęście? Jak po nie sięgnąć ? Mądra i głęboka opowieść o chłopcu, który chciał uniknąć smutku jednocześnie pozbawiając się szczęścia.
Leo Buscaglia – „ Jesień Liścia Jasia”
Wszystkie dzieci prędzej czy później spotkają się ze śmiercią, najpierw z odejściem ukochanych zwierzątek. Jak o tym rozmawiać…? Przepiękna opowieść o życiu, przemijaniu i śmierci. Książka sprzedawana w milionowych nakładach i przetłumaczona na kilkanaście języków. Po raz pierwszy ukazała się w Polsce.
I. Regulamin wypożyczalni: 1. Z wypożyczalni mogą korzystać wszyscy uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły. 2. Korzystający z biblioteki zobowiązani są do dbałości o wypożyczone książki. 3. Czytelnik wypożycza książki wyłącznie na swoje nazwisko. 4. Jednorazowo można wypożyczyć 3 książki na okres miesiąca (w uzasadnionych przypadkach biblioteka może ograniczyć lub zwiększyć liczbę wypożyczeń z podaniem terminu zwrotu). 5. Na trzy tygodnie przed zakończeniem roku szkolnego wszyscy czytelnicy winni zwrócić wypożyczone książki. 6. Uczniowie kończący lub zmieniający szkołę oraz pracownicy odchodzący z pracy rozliczają się z wypożyczonych książek za pomocą karty obiegowej. 7. Za zniszczone lub zagubione książki czytelnik ponosi odpowiedzialność materialną. W takim przypadku należy: a) Odkupić taką samą książkę, b) Oddać książkę własną zaakceptowaną przez bibliotekarza. 8. Uczniom biorącym systematyczny udział w pracach biblioteki mogą być przyznane nagrody na koniec roku szkolnego. II. Regulamin czytelni: 1. Z czytelni mogą korzystać wszyscy uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły oraz rodzice uczniów – za okazaniem dowodu tożsamości. 2. Z księgozbioru można korzystać tylko za pozwoleniem nauczyciela bibliotekarza na miejscu; zasada ta nie dotyczy nauczycieli wypożyczających książki na lekcje. 3. Czytelnicy mają prawo zarezerwować wybraną pozycję. 4. W czytelni można korzystać z: a) Księgozbioru podręcznego, b) Czasopism i innych dostępnych materiałów, c) Stanowisk komputerowych, których użytkowania dotyczy odrębny regulamin. 5. Książek i czasopism nie wolno niszczyć, zauważone uszkodzenia należy zgłosić nauczycielowi-bibliotekarzowi. 6. W czytelni obowiązuje cisza oraz bezwzględny zakaz spożywania posiłków. 7. Uczniom biorącym udział w pracach czytelni mogą być przyznane nagrody i udzielane pochwały. 8. W przypadku notorycznego łamania regulaminów, niewykonywania poleceń opiekunów, stanowienia zagrożenia dla innych osób lub sprzętu, złego, niekulturalnego zachowania udzielone zostanie upomnienie lub nagana, których poinformowany zostanie wychowawca klasy. III.Regulamin Multimedialnego Centrum Informacji: 1. Multimedialne Centrum Informacji (MCI) czynne jest w godzinach pracy biblioteki. 2. Multimedialne Centrum Informacji służy uczniom, nauczycielom oraz pracownikom szkoły. 3. Praca przy komputerze możliwa jest po otrzymaniu zgody dyżurującego bibliotekarza. 4. Uczniowie mają prawo do korzystania z komputerów poza godzinami lekcyjnymi; nie można korzystać ze stanowisk komputerowych podczas przerw. a) W przypadku przebywania w pracowni MCI klasy lub połowy klasy na tzw. lekcjach zastępczych, opiekun może nie zezwolić uczniom spoza tej klasy na przebywanie w pracowni. 5. Przed rozpoczęciem pracy należy wpisać się do „Zeszytu korzystających z komputera”. Wpis ten stanowi jednocześnie zobowiązanie do przestrzegania „Regulaminu”. 6. Multimedialne Centrum Informacji udostępnia 4 stanowiska komputerowe połączone z Internetem oraz posiadane przez bibliotekę programy multimedialne. 7. Przy stanowisku mogą znajdować się maksymalnie 2 osoby, chyba, że nauczyciel bibliotekarz postanowi inaczej; uczniowie pracują w ciszy i nie zakłócają rytmu pracy biblioteki. 8. Maksymalny czas pracy przy stanowisku komputerowym wynosi 0,5 godz. Po zakończeniu pracy należy oddać nauczycielowi-bibliotekarzowi wypożyczone programy. a) W przypadku dużej liczby chętnych do korzystania z MCI czas pracy przy komputerze może być ograniczony. 9. Korzystając z programów emitujących dźwięk należy korzystać ze słuchawek. 10. Stanowisko komputerowe służy wyłącznie do przeglądu programów multimedialnych oraz korzystania z Internetu w celach edukacyjnych. 11. Programy multimedialne udostępniane są jedynie na miejscu, wyjątek stanowią nauczyciele, którzy chcą skorzystać z programów w swoich pracowniach. 12. Korzystać można tylko z zainstalowanych programów. Zabrania się instalowania innych programów i dokonywania zmian w już istniejących oprogramowaniach. 13. Wypożyczając programy, użytkownik musi posiadać elementarną znajomość obsługi komputera i programu. Nauczyciel-bibliotekarz nie ma obowiązku obsługiwania wypożyczonego przez użytkownika programu, lecz może udzielić pomocy w jego obsłudze. 14. Zabrania się wkładania własnych dyskietek i CD do stacji dysków bez zgody bibliotekarza. 15. Nie wolno wykonywać żadnych połączeń technicznych bez zgody bibliotekarza (np. włączać i rozłączać kabli zasilających, wyłączać komputera). 16. Zabronione jest korzystanie z komputera w celach zarobkowych, wykonywania czynności naruszających prawa autorskie twórców lub dystrybutorów oprogramowania i danych. 17. Wszelkie uszkodzenia i nieprawidłowości w pracy komputera należy zgłaszać natychmiast nauczycielowi-bibliotekarzowi. 18. Za wszelkie mechaniczne uszkodzenia sprzętu komputerowego i oprogramowania odpowiada finansowo użytkownik. Jeśli jest niepełnoletni wówczas odpowiedzialność ponoszą rodzice. 19. W przypadku nieprzestrzegania przez użytkownika postanowień niniejszego „Regulaminu” nauczyciel-bibliotekarz ma prawo do natychmiastowego przerwania sesji użytkownik lub pozbawienia go prawa do korzystania z komputerów w bibliotece.
Regulamin biblioteki szkolnej wchodzi w życie z dniem ogłoszenia Słupsk, dn. 9 października 2004 roku.
|
Podkategorie
Strona 3 z 4