W bezpiecznych i przyjaznych warunkach mimo trwającej nadal pandemii odbywają się do końca roku szkolnego zajęcia opiekuńczo-wychowawcze . Dzieci uczestniczą w zabawach nie tylko w sali, ale na świeżym powietrzu. Inicjują je często według własnego pomysłu, rozwijają swoje umiejętności plastyczne, techniczne i muzyczne. Życzymy wesołych i bezpiecznych wakacji.
W związku z epidemią koronawirusa od 12 marca w szkołach nie odbywały się żadne zajęcia stacjonarne, a więc nasza świetlica także nie sprawowała opieki. Od 25 marca szkoły, a także nasza prowadzą nauczanie zdalnie. Zajęcia świetlicowe zostały wznowione od 25 maja dla uczniów
klas I-III, których rodzice zgłosili potrzebę korzystania ze świetlicy szkolnej. Godziny pracy świetlicy w naszej szkole nie zmieniły się tj. od 6.30 do 16.30. Częściowe otwarcie szkoły ułatwiło rodzicom powrót do pracy. Uczniowie uczestniczą jednak w lekcjach, ale w niepełnym wymiarze dzięki nauczycielom sprawującym opiekę nad dziećmi. Wychowawcy klas przesyłają zdalnie zadania dydaktyczne do wykonania w czasie pobytu w świetlicy przez uczniów, a nauczyciele opiekujący się nimi wspomagają swoich uczniów w ich realizacji. Grupy podzielono według poziomu klas co ułatwia pracę. Do każdej grupy przyporządkowani są ci sami nauczyciele. Sale, w których przebywają uczniowie są wietrzone co najmniej raz na godzinę, w czasie przerwy, a w razie potrzeby także w czasie zajęć. Wszystkie wytyczne zostały spełnione odnośnie ilości dzieci, odległości między stanowiskami dla uczniów itp. Nasze dzieci mogą czuć się bezpiecznie.
Pierwszy tydzień pobytu w szkole upłynął na wdrażaniu się do nowych rygorów i na przyzwyczajaniu się do innych form nauki, a także zabawy.
Pogoda w tym okresie nie nastrajała optymistyczne. Za oknem deszcz i plucha, ale nam to nie przeszkadzało, bo w świetlicy nie było czasu na nudę. Każdego dnia świetnie bawiliśmy się w kącikach tematycznych organizując różnorodne zabawy. Zainteresowaniem cieszył się turniej gier planszowych oraz konkurs na niezwykłą budowlę z klocków lego.
5 listopada na całym świecie obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Postaci z Bajek. Wybrana data nie jest przypadkowa – jest to dzień urodzin jednego z największych twórców bajek – Walta Disney’a. Z tej okazji w świetlicy odbyło się spotkanie, podczas którego opowiadaliśmy o swoich ulubionych bajkowych postaciach, uczestniczyliśmy w quizie ze znajomości treści bajek, tych znanych i mniej znanych oraz wykonywaliśmy portret ulubionego bohatera bajkowego.
Piosenką uczciliśmy Narodowe Święto Niepodległości, organizując koncert pieśni patriotycznej. W trakcie zajęć poznawaliśmy też legendy z przeszłości naszej Ojczyzny, wykonaliśmy okolicznościowe kotyliony oraz ozdabialiśmy szablony symboli narodowych.
„Czy to jutro, czy to dziś wszystkim jest potrzebny miś” – pod takim hasłem obchodziliśmy Światowy Dzień Pluszowego Misia. Były zagadki, kolorowanki, misiowe wyklejanki. Można było zrobić sobie pamiątkową fotografię w misiowej scenerii, a wszystkiemu przyglądały się pluszaki – miękkie, puchate i takie z łatką.
By tradycji stało się zadość... 29 listopada bawiliśmy się podczas zabaw andrzejkowych. Każdy z nas chciał się dowiedzieć – „Co go czeka?”, „Kim będzie w przyszłości'”, „Co mu ześle los?”. Z radością uczestniczyliśmy we wszystkich zabawach, które wprawiały nas w radosny, trochę „magiczny” nastrój, wiedząc jednak, że każdą wróżbę należy traktować z „przymrużeniem” oka. Bo to tylko zabawa...
Po przerwie świątecznej wróciliśmy do szkoły pełni wrażeń. Wreszcie mogliśmy spotkać się w gronie przyjaciół i pochwalić się prezentami, które znaleźliśmy pod choinką.
W świetlicy czekały na nas też niespodzianki – nowe gry i zabawki. Było dużo radości, działo się coś nowego, fantastycznego. Znowu był gwar i dobra zabawa!
Nie mogliśmy jednak zapomnieć o tym, że zbliża się finał WOŚP, dlatego wspólnie z Samorządem Uczniowskim zorganizowaliśmy kiermasz słodkości. Były przeróżne ciasta, mufinki i kolorowe galaretki, na które był największy popyt. I znowu musieliśmy rozstać się na całe dwa tygodnie …… nastały ferie zimowe. A po nich … przypomnieliśmy sobie,że trwa karnawał. W czasie zajęć poznawaliśmy karnawałowe zwyczaje z różnych stron świata. Odbyliśmy wirtualną podróż do Rio de Janeiro i do Wenecji. Wykonaliśmy też maski, a każda była piękna i niepowtarzalna. Oczywiście królował brokat, bo któż nie lubi błyszczeć na balu?
Luty
Zima w tym roku nie zawitała do nas w pełnej krasie. Nie było śniegu i lodu. Nie mogliśmy lepić śniegowego bałwana, urządzać bitwy na śnieżki, zjeżdżać na sankach i ślizgać się na łyżwach. Szkoda! Nie przeszkadzało nam to jednak, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach tematycznych „Zima wokół nas”. Rozwiązując łamigłówki i krzyżówki, wykonując plakaty o tematyce zimowej, spoglądaliśmy w okno na próżno wypatrując oznak prawdziwej zimy. Na zajęciach gościliśmy panią pielęgniarkę, która instruowała nas jak dbać o własne zdrowie i wspólnie przygotowaliśmy zdrowe, zimowe śniadanie. Nie zabrakło zabaw ruchowych na sali gimnastycznej oraz w kąciku zabaw.
10 lutego grupa uczniów z klasy IIId wybrała się do pobliskiej sali rozrywki „Dżungla Park”. Była to nagroda za udział w konkursach organizowanych na terenie świetlicy. Oto co powiedzieli nam po powrocie „Było super! Czekało tam na nas mnóstwo atrakcji i zabaw z animatorem”. Nie dziwi więc, że pełni wrażeń wrócili do szkoły.
Walentynki do naszej świetlicy zawitały już 11 lutego pod hasłem „Tydzień dobrych uczuć”. Dowidzieliśmy się w jaki sposób obchodzi się je na świecie i jakie są najpopularniejsze prezenty walentynkowe. Z dostępnych źródeł poszukiwaliśmy ciekawostek o sercu. Po raz drugi gościliśmy też w świetlicy uczestników OHP. Tym razem pod okiem starszych kolegów projektowaliśmy i wykonywaliśmy niepowtarzalne kartki walentynkowe.
17 lutego pamiętaliśmy o naszych najmilszych zwierzątkach – kotkach, bo jest to ich święto. Z tej okazji urządziliśmy galerię zdjęć pn. „Pokaż fotkę swego kotka” oraz wykonywaliśmy prace plastyczne, natomiast 26 lutego obchodziliśmy Dzień Dinozaura. Przygotowaliśmy mnóstwo informacji i ciekawostek na ich temat, a także lepiliśmy plastelinowe figurki tych prehistorycznych zwierząt.