ROZGRYWKI ZESPOŁOWE Z WYKORZYSTANIEM GIER PLANSZOWYCH
Mini-konkurs poprzedzający rozgrywki zespołowe doskonale usystematyzował dotychczasową wiedzę najmłodszych uczestników projektu w zakresie przepisów obowiązujących w ruchu drogowym. Toteż nic dziwnego, że uczniowie doskonale radzili sobie z grami planszowymi. Bezbłędnie rozpoznawali znaki drogowe
i sytuacje niebezpieczne pojawiające się na planszach, a także wiedzieli jak ich unikać. Rozgrywki przebiegały w miłej atmosferze, a każdy pamiętał o zachowaniu zasady fair play. Wiedza najmłodszych uczestników była tak imponująca, że bez obaw mogą oni niebawem wyruszać na rowerowe wędrówki.
SPOTKANIA TEMATYCZNE
Wiodącym tematem spotkania uczestników z dietetykiem żywieniowym, było „Żywienie małych sportowców”. Pani dietetyk w formie piramidy żywieniowej zaprezentowała uczestnikom podstawy racjonalnego odżywiania. Uczniowie dowiedzieli się jaką rolę pełnią witaminy, składniki mineralne oraz woda podczas uprawiania aktywności fizycznej, ale również o tym, co należy jeść podczas dłuższej jazdy rowerem i co można spożyć po zakończeniu długotrwałego wysiłku. Niewątpliwą atrakcją zajęć było wspólne komponowanie posiłków dla osób przed,
w trakcie i po wysiłku fizycznym.
Uczestnicy programu w trakcie spotkania z panem Wojciechem Klebanem - prezesem Stowarzyszenia Turystyki Rowerowej ,,Szprycha” w Słupsku poznali podstawową budowę roweru, a także dowiedzieli się w jaki niezbędny sprzęt musi zaopatrzyć się każdy rowerzysta wybierający się w podróż. Z ogromnym zainteresowaniem słuchali relacji z wycieczek i rajdów rowerowych organizowanych przez stowarzyszenie, odbywających się nie tylko w Polsce, ale i poza granicami naszego kraju. Jest duża szansa, na to, aby uczniowie naszej szkoły w przyszłości zasilili szeregi „Szprychy”.
Podczas spotkania z policjantem omówione zostały zasady bezpiecznego poruszania się po ścieżkach rowerowych i jezdni. Uczniowie z zainteresowaniem obejrzeli prezentację „Rowerzysta w ruchu drogowym”. Dowiedzieli się również
w jakich okolicznościach najczęściej dochodzi do kolizji z udziałem użytkowników jednośladów. Mieli okazję wykazać się swoją wiedzą rozwiązując popularne krzyżówki sytuacyjne.
Podczas spotkania z policjantem omówione zostały zasady bezpiecznego poruszania się po ścieżkach rowerowych i jezdni. Uczniowie z zainteresowaniem obejrzeli prezentację „Rowerzysta w ruchu drogowym”. Dowiedzieli się również w jakich okolicznościach najczęściej dochodzi do kolizji z udziałem użytkowników jednośladów. Mieli okazję wykazać się swoją wiedzą rozwiązując popularne krzyżówki sytuacyjne.
W październiku 2014 roku Stowarzyszenie Wspierania Inicjatyw Rozwojowych „Porta” opracowało program pn. „Wyjmij rower z piwnicy” stanowiący odpowiedź na konkurs ogłoszony przez Wojewodę Pomorskiego w ramach Rządowego programu „Bezpieczna i przyjazna szkoła”. Dzięki przyznanej dotacji w kwocie 29.152 złotych placówka wzbogaciła się o 40 rowerów, 60 kasków rowerowych i tyle samo kamizelek odblaskowych. Zakupiono też gry edukacyjne tematycznie związane
z zasadami uczestnictwa w ruchu drogowym.
Krótka charakterystyka:
Nadrzędnym celem programu jest realizacja oraz promocja różnorodnych działań w zakresie zdrowego stylu życia, aktywności fizycznej i właściwego odżywiania. W ramach projektu uczestnicy (dwie 30 – osobowe grupy - pierwsza rekrutująca się spośród uczniów klas I-III, natomiast drugą stanowić będą uczniowie klas IV-VI) uzyskają wszechstronną wiedzę na temat bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz będą mieli możliwość zastosowania jej
w praktyce. Zadanie realizowane będzie przez członków SWIR „Porta” oraz przedstawicieli instytucji, służb i podmiotów mających wpływ na przebieg oraz realizację programu.
Zagadnienia tematyczne wynikające z projektu realizowane będą w formie:
- zajęć edukacyjnych mających na celu przygotowanie dzieci objętych programem do jazdy rowerem;
- spotkań tematycznych;
- zajęć praktycznych – jazda na rowerze w Miasteczku Ruchu Drogowego;
- egzaminu na kartę rowerową;
- rozgrywek zespołowych z wykorzystaniem gier planszowych o ruchu drogowym dla uczniów klas I-III;
- konkursu o ruchu drogowym dla uczniów klas IV-VI;
Zadaniem wieńczącym projekt będą wycieczki:
- autokarowa dla uczniów pierwszego etapu edukacyjnego;
- rowerowa dla uczniów drugiego etapu edukacyjnego.
Autorzy programu liczą na to, że jazda na rowerze będzie nie tylko doskonałą alternatywą dla komputera, ale stanie się ulubioną formą spędzania czasu wolnego uczniów.
Strona 4 z 7