Z życia biblioteki szkolnej 2018/2019

 

PASOWANIE NA CZYTELNIKA więcej

JAK POWSTAJE KSIĄŻKA? więcej

 

 

 

 

 

 

 

 

 

B i b l i o t e k a   p o l e c a …

 

 

W naszej bibliotece znajdują się wartościowe pozycje Gdańskiego Wydawnictwa Psychologicznego:

O kłopotach ze spaniem i jak sobie z nimi poradzić

Ted Lobby  -  „Joasia i wilk

Joasię w snach goni straszny wilk. Jak jej pomóc? W tej książce rodzice, umiejętnie odwołując  się do pomysłowości  i  możliwości dziewczynki, układają wraz z nią plan działania. Niezbędne okazuje się wiara w siebie, trochę magii i przyjaciel. Potem nieco ćwiczeń…Czy uda się pokonać strasznego wilka?

Irene Wineman Marcus -  „Nocne straszydła”

Dlaczego dzieci boją się zasypiać? Skąd się biorą nocne lęki? Zgodnie z przesłaniem tej książeczki  dzieci często boją się swoich „złych” myśli, które krzywdzą innych. A jeśli złe życzenia się spełnią? Lęk przybiera formę straszydeł, które krzyczą na dziecko. Po lekturze dziecko nauczy się odróżniać „złe”, ale nieszkodliwe myśli -od złych, bo szkodliwych zachowań. Wtedy też znikną nocne straszydła.

Rodziny zastępcze i adopcja

Jennifer Wilgocki, Marcia Kahn Wright -  „Czas niepewności”

Dla dzieci w rodzinach zastępczych. Książka pomaga dziecku zrozumieć jego sytuacją prawną i rodzinną oraz przetrwać okres niepewności. To czas, w którym nikt nie potrafi odpowiedzieć na dręczące je pytania o przyszłość. Lektura zachęca dziecko, by pomimo to zachowało radość dzieciństwa i żyło pełnią życia.

Seria „Bezpieczne Dziecko”

Elżbieta  Zubrzycka  - „Powiedz komuś”

Aby zwiększyć bezpieczeństwo dziecka, trzeba pomóc mu odróżnić , co jest dobre, a co złe. Nauczyć je szacunku, wiary i zaufania do siebie. Jak z nim rozmawiać na trudne tematy? Jak spowodować, aby mówiło o sprawach, które je niepokoją?  Ta książka pomoże przełamać  tabu milczenia.

Marjorie White  Pellegrino  - „Zbyt miła”

Pierwsza lekcja asertywności. Ania nigdy nie mówi NIE, bo stara się być miła dla wszystkich. Natychmiast popada w kłopoty. O wszystkim dowiaduje się dziadek. Uczy dziewczynkę konkretnych słów, które pozwolą jej nie ustępować , a zarazem zachować dobre stosunki z dziećmi. Wkrótce ona sama i wszyscy dookoła czują się lepiej i są szczęśliwsi.

Gilles Deleuze, Catherine DePino – „Śmierdzący ser”

Książka uczy, jak bronić się przed przemocą w szkole . Guz uczepił się Aleksa; popycha go, wyzywa, zabiera pieniądze... Jak chłopiec ma sobie z nim poradzić? Kiedy pomogli mu rodzice i poćwiczył nowe zachowania, na Guza czeka wielka niespodzianka.

Elżbieta Zubrzycka - ,,Słup soli”

Instrukcja, jak powstrzymać szkolnych dręczycieli. Pojedyncze dziecko nie ma siły przeciwstawić się dręczycielowi. Ale grupa? W tym opowiadaniu chłopiec, który się boi i nie cierpi dręczenia - pod wpływem i z pomocą swojego brata - zaczyna działać.

Elżbieta Zubrzycka - ,,Czy mogę pogłaskać psa?”

 Książka uczy zasady- poznaj, zanim zaufasz. Pomaga rozpoznać w psach czujące istoty, nie zawsze przyjazne. Czasem mogą być  wystraszone, złe albo agresywne. Instruktażowa książeczka pomoże dzieciom  i ich rodzicom ustalić zasady bezpiecznego zachowania wobec zwierząt.

 Elżbieta Zubrzycka - „Nie lubię łaskotek”

Zapoznanie z prawem do mówienia NIE. Pogodna opowieść , która na przykładzie niewinnych łaskotek uczy, że dziecko ma prawo obronić się przed nieprzyjemnym / w tym także złym / dotykiem  i  natychmiast  zwracać się o pomoc, gdyby taka sytuacja zaistniała w jego życiu.

Elżbieta Zubrzycka – „Dobre i złe sekrety”

Dlaczego dzieci milczą, kiedy im lub komuś  obok dzieje się krzywda ? Kiedy sekretów należy  dochowywać , a kiedy nie wolno tego robić? Dziecko nauczy się, w jakich sytuacjach nie jest się wówczas  skarżypytą i trzeba koniecznie zwrócić się po pomoc  do kogoś dorosłego . Ta książka  ma pomóc w przełamywaniu tabu milczenia pomiędzy dzieckiem a dorosłym. Dzięki temu rodzice, nauczyciele i opiekunowie  będą mogli  na czas interweniować, aby ustrzec dzieci przed kłopotami, krzywdą lub nieszczęściem.

Elżbieta Zubrzycka – „Dręczyciel w klasie”

Dlaczego dręczyciel zyskuje tak bardzo silną pozycję w klasie i trudno z nim sobie poradzić? Książka porusza temat przemocy dzieci wobec dzieci. Wyjaśnia mechanizm chronienia krzywdziciela przez klasę, a tym samym bezradności nauczyciela. Pokazuje na czym polega dręczenie, kim  jest dręczyciel, kim jego ofiara i co robić, żeby powstrzymać takie zachowania u dzieci.

Elżbieta Zubrzycka – „Tajemnica Michasia”

To książka  o tym , że jeśli w życiu popadniesz w kłopoty  i popełnisz błędy , to możesz wyciągnąć z tego wielką naukę, która pomoże stać  się  wspaniałym człowiekiem. Jak łatwo źle ocenić człowieka…,także tego małego, wystraszonego zmianami, które nagle pojawiły się w jego życiu. Opowieść o chłopcu , jego sekretnym przyjacielu  i  łańcuchu pomyłek, które jednak znajdują szczęśliwe rozwiązanie.
Okazuje się, że z najbardziej nawet zaplątanej sytuacji  można znaleźć  wyjście i wiele się nauczyć. Szczególnie wtedy, gdy o trudnych  sprawach  wszyscy rozmawiają. 

Elżbieta Zubrzycka –„Jak pomyślę, tak zrobię”

Marek za chwilę ma ważny mecz. Trenuje strzały do bramki i cały czas pudłuje. Boi się, że przez niego przegrają. Dziewczyny  go  wyśmiewają, a koledzy będą mieli pretensje. Decyduje, że nie weźmie udziału w meczu. Czy to dobre rozwiązanie? Jak zakończy się ta historia?

Ta książka to pierwsza z cyklu książek o komunikacji: jak porozumiewać się z innymi, by rozwiązywać , a  nie zaostrzać  konflikty? Najpierw sprawa własnych myśli :dają siłę, wiarę w siebie  czy je odbierają? Nad myślami można  zapanować, można myśleć, co się chce.

Elżbieta Zubrzycka –„Po co się złościć”

Książka składa się z dwóch części: z ciekawego opowiadania i skierowanego do dzieci króciutkiego wykładu  o zasadach prawidłowej komunikacji.  Opowiadanie pokazuje dzieciom, skąd się bierze złość i do czego jest  potrzebna. Wyjaśnia, że czasem jest ona  uzasadniona
a czasem nie. Jak to odróżnić? Temu służy druga część książki, która omawia zjawisko złości, uczy jak nad nią zapanować  i wyrażać w taki sposób, który nie krzywdzi  nikogo.  

Elżbieta Zubrzycka – „ O zajączku Filipie, który ze strachu dokonał wielkich czynów”

Oto pełna atrakcji opowieść  o wielkim strachu, przyjaźni, odwadze i zrozumieniu . Z tej książeczki wynika, że warto  biegać, ćwiczyć i nie bać się, nawet jeśli  strach wydaje się nie do pokonania. To także pouczająca historia o urokach odkrywania wielkiego świata i o tym, że trzeba słuchać mądrych rodziców, ale przede wszystkim - wierzyć w siebie.

O wyborach i wartościach 

Elżbieta Zubrzycka - „Lew. Bajka o dwóch królach”

Do spokojnej krainy, rządzonej przez starego, mądrego króla, wkracza młody lew i obietnicami bez pokrycia oraz siłą wyrzuca go z urzą. Co na to poddani? Dziecko nauczy się z tej książeczki, co jest ważniejsze : kłamstwo, siła i prawo pięści czy też uważność na innych i wzajemny szacunek.

Książki o uczuciach

Barbara Cain – Chyba jestem nieśmiały”

Większość dzieci miewa  okresy nieśmiałości. Ta książka opowiada o chłopcu, który popadł właśnie w taki  stan i nie śmie rozmawiać nawet 
z dobrymi  znajomymi. Jednak jest nadzieja – kiedy przychodzi właściwa chwila, dziecko potrafi poradzić sobie z tym uczuciem.

Rob Goldbatt – „ Pierwsza lekcja szczęścia"

Skąd się bierze szczęście? Jak po nie sięgnąć ? Mądra i głęboka opowieść o chłopcu, który chciał uniknąć smutku jednocześnie  pozbawiając się szczęścia.

Leo Buscaglia – „ Jesień Liścia Jasia”

Wszystkie dzieci prędzej czy później  spotkają się ze śmiercią, najpierw z odejściem ukochanych zwierzątek. Jak o tym rozmawiać…? Przepiękna opowieść o życiu, przemijaniu i śmierci. Książka sprzedawana w milionowych nakładach i przetłumaczona na kilkanaście języków. Po raz pierwszy ukazała się w Polsce.

 

Regulamin biblioteki szkolnej

 

I. Regulamin wypożyczalni:

1.    Z wypożyczalni mogą korzystać wszyscy uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły.

2.    Korzystający z biblioteki zobowiązani są do dbałości o wypożyczone książki.

3.    Czytelnik wypożycza książki wyłącznie na swoje nazwisko.

4.    Jednorazowo można wypożyczyć 3 książki na okres miesiąca (w uzasadnionych przypadkach biblioteka może ograniczyć lub zwiększyć liczbę wypożyczeń z podaniem terminu zwrotu).

5.    Na trzy tygodnie przed zakończeniem roku szkolnego wszyscy czytelnicy winni zwrócić wypożyczone książki.

6.    Uczniowie kończący lub zmieniający szkołę oraz pracownicy odchodzący z pracy rozliczają się z wypożyczonych książek za pomocą karty obiegowej.

7.    Za zniszczone lub zagubione książki czytelnik ponosi odpowiedzialność materialną. W takim przypadku należy:

a)    Odkupić taką samą książkę,

b)    Oddać książkę własną zaakceptowaną przez bibliotekarza.

8.    Uczniom biorącym systematyczny udział w pracach biblioteki mogą być przyznane nagrody na koniec roku szkolnego.

II. Regulamin czytelni:

1.    Z czytelni mogą korzystać wszyscy uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły oraz rodzice uczniów – za okazaniem dowodu tożsamości.

2.    Z księgozbioru można korzystać tylko za pozwoleniem nauczyciela bibliotekarza na miejscu; zasada ta nie dotyczy nauczycieli wypożyczających książki na lekcje.

3.    Czytelnicy mają prawo zarezerwować wybraną pozycję.

4.    W czytelni można korzystać z:

a)    Księgozbioru podręcznego,

b)    Czasopism i innych dostępnych materiałów,

c)    Stanowisk komputerowych, których użytkowania dotyczy odrębny regulamin.

5.    Książek i czasopism nie wolno niszczyć, zauważone uszkodzenia należy zgłosić nauczycielowi-bibliotekarzowi.

6.    W czytelni obowiązuje cisza oraz bezwzględny zakaz spożywania posiłków.

7.    Uczniom biorącym udział w pracach czytelni mogą być przyznane nagrody i udzielane pochwały.

8.    W przypadku notorycznego łamania regulaminów, niewykonywania poleceń opiekunów, stanowienia zagrożenia dla innych osób lub sprzętu, złego, niekulturalnego zachowania udzielone zostanie upomnienie lub nagana, których poinformowany zostanie wychowawca klasy.

III.Regulamin Multimedialnego Centrum Informacji:

1.    Multimedialne Centrum Informacji (MCI) czynne jest w godzinach pracy biblioteki.

2.    Multimedialne Centrum Informacji służy uczniom, nauczycielom oraz pracownikom szkoły.

3.    Praca przy komputerze możliwa jest po otrzymaniu zgody dyżurującego bibliotekarza.

4.    Uczniowie mają prawo do korzystania z komputerów poza godzinami lekcyjnymi; nie można korzystać ze stanowisk komputerowych podczas przerw.

a)    W przypadku przebywania w pracowni MCI klasy lub połowy klasy na tzw. lekcjach zastępczych, opiekun może nie zezwolić uczniom spoza tej klasy na przebywanie w pracowni.

5.    Przed rozpoczęciem pracy należy wpisać się do „Zeszytu korzystających z komputera”. Wpis ten stanowi jednocześnie zobowiązanie do przestrzegania „Regulaminu”.  

6.    Multimedialne Centrum Informacji udostępnia 4 stanowiska komputerowe połączone z Internetem oraz posiadane przez bibliotekę programy multimedialne.

7.    Przy stanowisku mogą znajdować się maksymalnie 2 osoby, chyba, że nauczyciel bibliotekarz postanowi inaczej; uczniowie pracują w ciszy i nie zakłócają rytmu pracy biblioteki.

8.    Maksymalny czas pracy przy stanowisku komputerowym wynosi 0,5 godz. Po zakończeniu pracy należy oddać nauczycielowi-bibliotekarzowi wypożyczone programy.

a)    W przypadku dużej liczby chętnych do korzystania z MCI czas pracy przy komputerze może być ograniczony.

9.    Korzystając z programów emitujących dźwięk należy korzystać ze słuchawek.

10.  Stanowisko komputerowe służy wyłącznie do przeglądu programów multimedialnych oraz korzystania z Internetu w celach edukacyjnych.

11.  Programy multimedialne udostępniane są jedynie na miejscu, wyjątek stanowią nauczyciele, którzy chcą skorzystać z programów w swoich pracowniach.

12.  Korzystać można tylko z zainstalowanych programów. Zabrania się instalowania innych programów i dokonywania zmian w już istniejących oprogramowaniach.

13.  Wypożyczając programy, użytkownik musi posiadać elementarną znajomość obsługi komputera i programu. Nauczyciel-bibliotekarz nie ma obowiązku obsługiwania wypożyczonego przez użytkownika programu, lecz może udzielić pomocy w jego obsłudze.

14.  Zabrania się wkładania własnych dyskietek i CD do stacji dysków bez zgody bibliotekarza.

15.  Nie wolno wykonywać żadnych połączeń technicznych bez zgody bibliotekarza (np. włączać i rozłączać kabli zasilających, wyłączać komputera).

16.  Zabronione jest korzystanie z komputera w celach zarobkowych, wykonywania czynności naruszających prawa autorskie twórców lub dystrybutorów oprogramowania i danych.

17.  Wszelkie uszkodzenia i nieprawidłowości w pracy komputera należy zgłaszać natychmiast nauczycielowi-bibliotekarzowi.

18.  Za wszelkie mechaniczne uszkodzenia sprzętu komputerowego i oprogramowania odpowiada finansowo użytkownik. Jeśli jest niepełnoletni wówczas odpowiedzialność ponoszą rodzice.

19.  W przypadku nieprzestrzegania przez użytkownika postanowień niniejszego „Regulaminu” nauczyciel-bibliotekarz ma prawo do natychmiastowego przerwania sesji użytkownik lub pozbawienia go prawa do korzystania z komputerów w bibliotece.

 

Regulamin  biblioteki szkolnej wchodzi w życie z dniem ogłoszenia

Słupsk, dn. 9 października 2004 roku.

 

 

ROK SZKOLNY 2016/ 2017


            Godziny pracy          

Biblioteka klas
I - III

Poniedziałek: 9.00 -13.45

Wtorek: 9.00 - 13.13

Środa: 9.00 - 14.30

Czwartek: 9.00 - 14.30

Piątek: 10.15 - 13.45

Biblioteka klas 
III - VI

Poniedziałek  7.45 - 15.00   

Wtorek: 7.45 - 15.00 

Środa: 7.45 - 15.00

Czwartek: 7.45 - 15.00

Piątek: 7.45 - 15.00                  

 

BIBLIOTEKA SZKOLNA

        

            Nasza biblioteka mieści się w dwóch pomieszczeniach. Jedno - to sala nr 7 na parterze w małym budynku szkoły, gdzie książki wypożyczają uczniowie klas I-III. Znaleźć tam można również literaturę popularnonaukową, dydaktyczną, a także autobiografie, biografie oraz pamiętniki słynnych ludzi. W pomieszczeniu znajduje się czytelnia dla uczniów i nauczycieli. Dla najmłodszych przygotowany jest kolorowy kącik, w którym mogą odpocząć i poczytać książki. W dużym budynku  szkoły, na parterze, w sali nr 5, umieszczona jest wypożyczalnia
klas IV-VIII, w której skorzystać można z książek beletrystycznych, popularnonaukowych, dydaktycznych, słowników, encyklopedii oraz leksykonów.

           Księgozbiór biblioteki to nie tylko tradycyjne książki, ale także i e-booki, broszury, programy multimedialne, nagrania muzyczne, filmy oraz podręczniki.
Od kilkunastu lat biblioteka jest skomputeryzowana. Program komputerowy Molnet+  ułatwia wyszukiwanie informacji na podstawie dowolnego elementu opisu bibliograficznego, tworzenie zestawień bibliograficznych i korzystanie z utworzonych kartotek, co  przyspiesza wypożyczanie książek. 

 

GODZINY OTWARCIA BIBLIOTEK:

 

DUŻA SZKOŁA

PONIEDZIAŁEK - PIĄTEK

8.00 – 15.00

 

MAŁA SZKOŁA

PONIEDZIAŁEK - PIĄTEK

8.00 - 14.00

 
NAUCZYCIELE BIBLIOTEKARZE


mgr Izabela Drużba 
mgr Agnieszka Staszewska
mgr Agnieszka Kwiatkowska


 

 

REGULAMIN BIBLIOTEKI >>>

 BIBLIOTEKA POLECA >>>

LISTA LEKTUR ONLINE więcej

LITERACKI DETEKTYW >>>

W TYM MIESIĄCU BIBLIOTEKA POLECA  >>>

"POSZUKUJEMY, CHĘTNIE PRZYJMIEMY" >>>

MISIOWY KONKURS >>>

WALENTYNKI W BIBLIOTECE >>>

biblioteka dobre 1 BIBLIOTEKA DOBRE MIEJSCE DLA KAŻDEGO >>>

 

 

 

 

                                                                                                                                

                                                                                                                                                                   

 

                                                                                                     

 

 

 

 


  

Podkategorie